Банке и банкарске услуге

Увод

 Банкарске услуге и производи:
 Текући рачун
 Штедња
 Кредити
 Кредитне картице

Данас је готово је немогуће замислити живот без банака. Сви користимо широки спектар банкарских производа за плаћања, штедњу, финансирање тренутне потрошње и дугорочне инвестиције, куповину финансијске имовине и тако даље. Међутим, клијенти често немају основна знања о овим производима и не разумију финансијску регулативу о банкама, а ни своја права и одговорности у пословању с банкама.

Слиједећи препоруке Организације за економску сарадњу и развој (OECD) о финансијском образовању, Централна банка Босне и Херцеговине, уз помоћ USAID-оvog пројекта PARE, жели да допринесе подизању финансијске писмености у Босни и Херцеговини. Садржаји на овим веб страницама су направљени према сљедећим принципима:

  • Финансијско образовање треба бити јасно раздвојено од комерцијалних савјета;
  • Јавне институције и други учесници требају да промовишу објективно и неутрално финансијско образовање.

Финансијско образовање омогућује да клијенти добију информације које су неопходне да би донијели разложну одлуку, без утицаја необјективних и заваравајућих поступака, као и да би разумјели механизме за рјешавање спорова када трансакције пођу у кривом смјеру, те да би знали да заштите повјерљивост личних информација. Финансијско образовање даје клијентима знање, вјештине да разумију и процијене информације и да стекну повјерење. То им омогућава да користе финансијске производе и услуге за себе и своје породице. Заштита потрошача и финансијска писменост заједно пружају јасан скуп правила за пословање између финансијских компанија и њихових клијената, те помаже да се смањи разлика у нивоу знања. У комбинацији с адекватном финансијском регулативом, финансијско образовање може значајно допринијети стабилности финансијског сектора.

Већа расположивост финансијских услуга је важан циљ, нарочито у земљама у развоју. Тако, банкарски рачуни с ниским трошковима могу бити почетни производ који ће нове клијенте увести у финансијски сектор. И док већа расположивост финансијских услуга доприноси стимулисању економије, финансијске институције и клијенти требају се одговорно понашати при коришћењу финансијских услуга.

Глобална финансијска криза је указала на важност заштите потрошача и финансијске писмености за дугорочну стабилност финансијског сектора. Брзи пораст кредитирања појединаца у посљедњим годинама је довео многа домаћинства у проблеме због неразумијевања ризика и обавеза или свих расположивих опција. Финансијске институције су трансферисале финансијске ризике на појединце који су постали изложенији новим типовима ризика, нарочито оним везаним за стране валуте и промјенљиве каматне стопе.

OECD је развио широко прихваћену и свеобухватну дефиницију финансијског образовања које укључује различите кораке у процесу изградње способности, почевши од освијештености и напредног сазнавања до способности промјене понашања:

«Финансијско образовање је процес у ком потрошачи/инвеститори побољшавају своје разумијевање финансијских производа и појмова и, кроз информације, инструкције и/или објективне савјете, развијају своје способности и повјерење да би постали свјесни (финансијских) ризика и могућности прављења ваљаних одабира, да би знали гдје да траже помоћ и да подузму друге ефикасне мјере да би побољшали своје финансијско стање и заштиту.»

Финансијско образовање клијената и њихова освијештеност постали су изузетно важни због сљедећих разлога:

  • Појединци су све више укључени у доношење финансијских одлука које су им неопходне да осигурају свој будући стандард, а с мање ослањања на владине програме помоћи и с већом личном штедњом у приватним финансијским институцијама (што укључује кредите и депозите код банака, као и здравствено осигурање, планирање пензије и друге облике осигурања);
  • Очекивани животни вијек је дужи, тако да клијенти требају да изграде дугорочну везу с финансијским институцијама;
  • Све више појединци инвестирају већи дио свог прихода у финансијску имовину;
  • Финансијске услуге и производи у тржишној економији имају наглашену комплексност;
  • Тешко је добити пуну финансијску информацију;
  • Ниво финансијске писмености и способности појединаца је веома низак, а појединци обично прецјењују властита финансијска знања и вјештине;
  • Повјерење у финансијске институције је ниско;
  • За неке рањиве групе је нарочито велика вјероватноћа да буду погођене.

Циљ ових веб страница је да пружи нека основа знања о кључним банкарским производима и услугама у Босни и Херцеговини. Садржај је прилагођен широј јавности и треба да помогне просјечном клијенту да разумије главне карактеристике банкарских производа, као и своја права и обавезе у пословању с банкама. Уз објашњење производа и услуга, текст такође даје смјернице како их користити да би се избјегле финансијске тешкоће.

Поглавље о банкарским производима и услугама има четири подкомпоненте:

  • Текући рачун
  • Штедња
  • Кредити (стамбени и потрошачки)
  • Кредитне картице

Ове информације не представљају службени став нити Централне банке Босне и Херцеговине нити USAID-а и не могу бити законски обавезујуће ни за једну од ових институција.



Newsletter CBBiH