Intervju guvernera za magazin "Dani": Ne postoji alternativa za Centralnu banku

31.12.2021.

DANI: Kad se pomene Centralna banka, javnost ne razumije njen značaj i njenu funkciju, ali se najviše raspravlja o plaćama, broju zaposlenih i dobiti. Povjerenje u institucije države je odavno poljuljano, gotovo da ne postoji, pa se i Centralna banka tu svrstava. Za početak, molim Vas da ukratko objasnite što se sve radi u Centralnoj banci, ali na način da to razumiju i ekonomski potpuno nepismeni ljudi. Recimo da ima mnogo komentara u smislu da se tamo ništa ne radi, jer je valutni odbor na snazi, a plaće su visoke i redovne. 

SOFTIĆ: Zadaci Centralne banke BiH su definirani Zakonom o CBBiH. Već gotovo 25 godina uspješno egzistiramo na principu valutnog odbora. Dakle, svaka konvertibilna marka u optjecaju koju izdajemo, te kompletni iznosi sredstava na računima komercijalnih banaka kod CBBiH i računima države imaju pokrivenost u eurima. U BiH je zakonom određen tečaj KM prema euru. Glavni je zadatak CBBiH da taj tečaj, odnosno pravilo valutnog odbora čuva. Mi to radimo vrlo uspješno i na taj način doprinosimo monetarnoj stabilnosti, a posredno financijskoj i makroekonomskoj stabilnosti, pa ako hoćete i društva u cjelini. Ispravnost ovog modela, kao i dovoljna količina gotovog novca su se potvrdile u ekstremno vrijeme pandemije, gdje smo apsolutno odgovorili svim zahtjevima banaka, građana i gospodarstva. Tako će biti i ubuduće. Komercijalne banke preko platnih sustava obavljaju sve transakcije u zemlji, transparentno, točno, pouzdano i u realnom vremenu. Ovaj sustav se stalno unapređuje u skladu sa najvišim standardima EU i najboljim praksama središnjega bankarstva. Platni sustavi imaju jednu od osnovnih uloga za održavanje financijske stabilnosti, stoga je njihova stabilnost itekako važna za svaku ekonomiju. U prvih 11 mjeseci 2021. kroz platne sustave CBBiH ukupno je izvršeno 43,5 milijuna transakcija u vrijednosti 109,6 milijardi KM. Od uspostavljanja platnih sustava 5. siječnja 2001. ukupno je izvršeno 666,46 milijuna transakcija u vrijednosti 1.471,6 milijardi KM. Uspješno upravljamo deviznim rezervama, koje su na rekordnoj razini i trenutno iznose 16,1 milijardu KM. U posljednjih šest godina su gotovo udvostručene. Uz izuzetne napore, zbog vrlo nepovoljnih uvjeta na financijskim tržištima, uspijevamo sigurno upravljati našim deviznim rezervama i osiguravamo pokriće valutnog odbora. Jedini instrument monetarne politike koji nam stoji na raspolaganju je obvezna rezerva i njome nastojimo doprinositi stabilnosti bankarskog sustava i istovremeno poticati banke na veću kreditnu aktivnost i korištenje likvidnog dijela koji trenutno drže na računima kod CBBiH. Naime, evidentno je da pored dijela kojim CBBiH obvezuje deponente, postoje i značajna sredstva iznad toga. Ona trenutno iznose više od četiri milijarde KM. Uspješno izvršavamo našu ulogu bankarskog i fiskalnog agenta države, ali i drugih institucija na državnoj i entitetskoj razini. Svakodnevno se obavljaju poslovi u ime i po nalogu deponenata, te transakcije servisiranja javnog duga prema inozemstvu, prihvat i slanje financijskih sredstava prema međunarodnim financijskim institucijama, vođenje evidencija duga... Koordiniramo aktivnosti entitetskih agencija za bankarstvo kako je to zakonom i memorandumom definirano, imamo dobru suradnju sa ministarstvima financija, institucijama i organizacijama čije su područje djelovanja financije, kako domaćim tako i međunarodnim. Ovo su najvažniji zadaci, pored toga postoje i mnogi drugi. 

DANI: Devizne rezerve: njihov značaj, štо se sa njima radi, kakvi su uvjeti bili ranije, a kakvi sada? 

SOFTIĆ: One predstavljaju deviznu imovinu središnje banke određene države, a način korištenja ovisi o institucionalnom uređenju središnje banke i monetarne politike u konkretnoj zemlji. U slučaju BiH, Centralna banka u skladu sa zakonom drži i upravlja službenim deviznim rezervama koje predstavljaju podršku domaćoj valuti, što proizlazi iz odredbi aranžmana valutnog odbora kao odabranog modela monetarne politike. Kao i druge središnje banke širom svijeta, a u skladu sa zakonskim odredbama, i CBBiH se pri investiranju deviznih rezervi primarno vodi principima sigurnosti i likvidnosti i, u mjeri u kojoj je to moguće, ostvarenjem odgovarajućih prinosa. Odluke o upravljanju i investiranju deviznih rezervi donose se u skladu sa zakonom, internom regulativom i najboljim međunarodnim praksama, uzimajući u obzir tekuća i očekivana kretanja na financijskim tržištima. CBBiH investira devizne rezerve prvenstveno u obveznice odabranih država eurozone, te u depozite kod odabranih središnjih banaka u eurozoni, Banku za međunarodna poravnanja, te kod komercijalnih inozemnih banaka visokog kreditnog rejtinga koje zadovoljavaju standarde podobnosti ugovorne strane, čime se nastoji osigurati sigurnost investicija. Standardi i ograničenja preispituju se i po potrebi ažuriraju, pri čemu se vodi računa o zvaničnim ocjenama vodećih svjetskih rejting agencija, kao i pokazateljima dobijenim primjenom internih metoda za procjenu kreditnog rizika. Negativni uvjeti koji već duži niz godina preovladavaju na financijskim tržištima eurozone su uvjetovani makroekonomskim kretanjima, ekspanzivnom monetarnom politikom vodećih središnjih banaka, a u posljednje dvije godine i posljedicama pandemije izazvane koronavirusom. Naravno, sve ovo ima negativan utjecaj na rezultate investiranja deviznih rezervi i drugih središnjih banka. Situacija u našem slučaju je naročito otežana zbog činjenice da je domaća valuta vezana za euro i time je CBBiH primarno okrenuta tržištu eurozone. Bitno je napomenuti da su na financijskim tržištima prinosi i kamatne stope na najnižim razinama ikada zabilježenim u povijesti. Koliko su uvjeti na tržištu pogoršani od, recimo, 2008., dobro ilustrira primjer da je prosječni jednomjesečni EURIBOR 2008. iznosio 4,28 odsto, 2015. minus 0,07 odsto, a 2021. u prosjeku minus 0,559 odsto. Isto je i sa prinosima vrijednosnih papira. Prosječni prinosi na dvogodišnje njemačke obveznice 2008. su iznosili 3,505 odsto, 2015. minus 0,246, a do sredine prosinca 2021. bilježe razinu od minus 0,697 odsto. Slična situacija je i sa obveznicama dužih dospijeća. Prinos njemačkih desetogodišnjih se sada kreće oko minus 0,35 odsto, tijekom 2020. je bilježio razinu od čak minus 0,70, dok je 2008. iznosio 4,004, a 2015. godine 0,54 odsto. Cijela njemačka krivulja prinosa, dakle, dospijeća čak do 30 godina, tijekom 2021. je u negativnom području. S druge strane, devizne rezerve konstantno rastu. Na kraju 2008. su iznosile 6,296 milijardi KM, na kraju 2015. oko 8,606 milijardi KM, a na dan 30. 11. 2021. godine 16,121 milijardu KM. Zamislite da sada na tržištu imamo uvjete kakvi su bili 2008., pa čak i 2015. Na trenutnu razinu deviznih rezervi bi sa kamatnim stopama i prinosima od, recimo, četiri odsto imali godišnji prihod od oko 640 milijuna KM, dok bi sa kamatnim stopama od oko 0,50 odsto prihod iznosio oko 80 milijuna KM. Bitno je naglasiti da CBBiH ostaje dosljedna politici investiranja u kojoj je sigurnost portfelja deviznih rezervi na prvom mjestu u skladu sa zakonski definiranim ciljevima i zadacima. 

DANI: Obvezne rezerve komercijalnih banaka rastu. Zašto? Većina banka sada klijentima naplaćuje tri posto držanje depozita iznad 500.000 KM. Koliko Centralna banka naplaćuje komercijalnim bankama? 

SOFTIĆ: Komercijalne banke su dužne držati minimalno 10 deset odsto svojih depozita kod CBBiH i to se naziva obvezna rezerva. Bilježi se rast depozita. Što više gospodarski subjekti drže sredstava u komercijalnim bankama, banke moraju položiti više sredstava na račune rezervi kod CBBiH. Osnovica za obračun obvezne rezerve trenutno iznosi cca 30 milijardi KM, što implicira obvezu držanja od cca tri milijarde KM u obveznoj rezervi. Banke drže i više sredstava nego što je to potrebno kako bi ispoštovale podzakonske akte agencija za bankarstvo, koji se odnose na likvidnost. Sredstva koja komercijalne banke drže iznad razine obvezne rezerve iznose više od četiri milijarde KM, što pokazuje izrazitu likvidnost sustava. Najveći dio depozita u sustavu su depoziti po viđenju, pa je stoga i značajna likvidnost banaka. Na sredstva obvezne rezerve u domaćoj valuti stopa iznosi nula odsto, dok je u stranoj valuti minus 0,60. Na sredstva iznad obvezne rezerve se naplaćivalo minus 0,50 odsto, dok je od 1.1.2022. ova stopa minus 0,75 odsto. Kada se uzmu u obzir ukupno držana sredstva komercijalnih banaka i ukupno naplaćena kamata od CBBiH za prvih 11 mjeseci 2021., prosječno ponderirana kamatna stopa iznosi minus 0,32 odsto. Kada ovu stopu stavite u odnos prema stopi koju pominjete, jasno se vidi međusobni nesrazmjer, s obzirom na to da je CBBiH vrlo oprezan u povećanju naknada za komercijalne banke jer znamo da će se ta naknada preliti na klijente banaka. 

DANI: Koliko ima zaposlenih u Centralnoj banci? Dobila sam podatak da i Centralnu banku napuštaju sposobni ekonomisti i IT stručnjaci. Da li su razlog plaće ili...? 

SOFTIĆ: CBBiH trenutno ima 358 uposlenika. U planu ljudskih resursa predviđeno je 380, ali ga nismo ostvarili i nastojimo racionalizirati poslove. Više od 90 odsto ljudi ima sveučilišnu diplomu, više od 40 je magistara, a 10 doktora znanosti. Plaće su solidne, ali svjesni smo da se teško takmičiti sa privatnim sektorom koji je za određene profile stručnjaka spreman platiti više nego što mi možemo. Ovo je pogotovo prisutno u IT branši, koja posljednjih godina doživljava veliku ekspanziju i takve ljude je teško zadržati. Veliki je izazov zadržati kvalitetne i stručne ljude. Međutim, kada nas pokušavaju prozivati u javnosti, o tome nitko ne razmišlja, kao ni o posljedicama koje bi izazvao veliki odljev kvalitetnih kadrova iz CBBiH. U prethodnom razdoblju imali smo nekoliko odlazaka, ali to su većinom bili ljudi koji su se odlučili na odlazak u inozemstvo. 

DANI: Suočavate li se sa političkim pritiscima? 

SOFTIĆ: Svjesni smo da je situacija u državi dosta komplicirana, ali velika sreća naše institucije je ta što njen rad regulira izuzetno kvalitetan pravni okvir koji zakonski regulira neovisnost rada CBBiH. Članak 3. Zakona je vrlo jasan o tom pitanju. Ne postoji politički pritisak kada je u pitanju zapošljavanje. Određenu vrstu političkog pritiska smo posljednji put imali na početku pandemije, kada je traženo postupanje CBBiH koje nije u skladu s našim mandatom poput tiskanja dodatnih količina novca i to smo iz argumentiranih razloga odbili. Uspijevamo da odolimo takvim pokušajima. 

DANI: Radili ste na usvajanju Etičkog kodeksa? Što on predstavlja? 

SOFTIĆ: Novi Etički kodeks predstavlja temelj Compliance programa CBBiH. Pripremljen je u skladu s najvišim profesionalnim standardima, smjernicama Europske središnje banke, a uz uvažavanje preporuka Misije MMF-a date kroz sigurnosnu procjenu Centralne banke. Neka od pitanja koja su u ovom Etičkom kodeksu prvi put tretirana na adekvatan način su pravila o izbjegavanju sukoba interesa, način postupanja s poklonima i gostoprimstvima, obveza članova Upravnog vijeća da dostavljaju podatke o njihovim osobnim, kao i interesima članova njihovih kućanstava. Definirana su i pravila poput zabrane diskriminacije, poštovanja suradnika, poštovanja unutarnje organizacije, upotrebe resursa i informacija, primjerene komunikacije, uvažavanja stranaka i trećih osoba... Propisali smo i obvezu svim službenicima da prijave bilo kakve nepravilnosti koje uoče u radu, a da bismo im omogućili slobodu i komfor da se osjećaju sigurno i zaštićeno, implementiran je sustav Etička linija. Uvođenje ovog sustava svrstava Centralnu banku u red malobrojnih javnih institucija koje su osigurale upotrebu eksternog zaštićenog online sustava u svrhe anonimnog prijavljivanja korupcije i drugih nepravilnosti. Sve aktivnosti na polju izgradnje i jačanja integriteta CBBiH provodile su se u prethodne dvije godine otkada je uspostavljena Compliance funkcija s ciljem da se na adekvatan i proaktivan način upravlja compliance rizicima. 

DANI: Centralna banka je odnedavno počela i sa makroekonomskim projekcijama. Koliko ste sigurni u njih ako znamo da EUROSTAT rangira kvalitet naše statistike kao zadnji u Europi? 

SOFTIĆ: U nedavnom izvješću o napretku šest zemalja zapadnog Balkana i Turske, Europsko povjerenstvo je ocijenilo napredak BiH slabim. Međutim, u dijelu koji se odnosi na ekonomske kriterije, navedeno je da su analitički kapaciteti CBBiH značajno unaprijeđeni. Ovo se prvenstveno odnosi na razvijanje modela za srednjoročne makroekonomske projekcije i modela za brze procjene ključnih makroekonomskih varijabli. Pomenuti modeli su strukturno slični onim koji se koriste u drugim središnjim bankama, a zainteresirani mogu naći tehnički papir na web stranici CBBiH. U njemu je detaljno pojašnjen tip modela za makroekonomske projekcije, njegova struktura i veze među sektorima. Ova transparentnost u pristupu je svakako rezultirala i pozitivnom ocjenom Europskog povjerenstva, ali i drugih relevantnih institucija. CBBiH projekcije iz modela za srednjoročne projekcije, trogodišnji horizont, objavljuje dva puta godišnje, u svibnju i studenom. Prema jesenjem krugu makroekonomskih projekcija, očekivani rast realne ekonomske aktivnosti je 5,8 odsto za 2021. godinu, 3,9 za 2022, te 2,1 odsto za 2023. Brze procjene su, u pravilu, naglašeno kratkoročne i rade se za netom završeni, tromjesečje u toku ili neposredni naredni. Prije nekoliko dana je objavljena procjena realnog BDP-a za treće tromjesečje 2021. (8,7 odsto) i prvih devet mjeseci (8,1), kao i procjena inflacije za četvrto tromjesečje (4,7 odsto) i ažurirana za 2021. (1,8). Također, dane su i naznake daljeg jačanja inflatornih pritisaka u prvom polugodištu 2022., u znatnoj mjeri zbog baznog učinka. Zvanična statistika u BiH svakako zaostaje za europskim standardima, EUROSTAT prvenstveno ukazuje na nedovoljan obujam raspoloživih podataka. CBBiH intenzivno radi na poboljšanjima u svom statističkom domenu i dobio je u više navrata priznanja iz EUROSTAT-a u vezi sa statistikom vladinih financija i statistiku vanjskog sektora. Sve ostale institucije, MMF, Svjetska banka, BIS, kreditne agencije i drugi koriste naše podatke za svoje analize. 

DANI: Blokada je rada institucija, pa i izbora Vijeća Centralne banke. Što dalje? 

SOFTIĆ: Usprkos izazovnim okolnostima, osiguran je kontinuitet rada CBBiH i izvršavanja svih zadataka i obveza koje su definirane zakonom. Imenovanje Upravnog vijeća je u nadležnosti Predsjedništva BiH, te CBBiH nema nikakvog utjecaja na taj proces. Upravno vijeće CBBiH je zauzelo stav da je neophodno omogućiti neometano izvršavanje zakonske uloge, osnovnih zadataka i funkcija Centralne banke, jer ne postoji alternativa za to, niti je moguće zamisliti državu bez institucije poput Centralne banke. Trenutni saziv Upravnog vijeća će, do imenovanja novog, nastaviti raditi u dobroj volji i namjeri na ostvarenju zadataka i ciljeva CBBiH. 



Newsletter CBBiH