15 godina učinkovitog i kontinuiranog rada Središnjeg registra kredita

13.4.2021.

Na dan 13. travnja navršava se 15 godina učinkovitog i kontinuiranog rada Središnjeg registra kredita. Središnji registar kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini predstavlja važan element u osiguranju zdravog financijskog sektora Bosne i Hercegovine. To je jedinstvena baza podataka o kreditnim i drugim zaduženjima poslovnih subjekata i fizičkih osoba koja ima za cilj da pruži informaciju financijskim institucijama o zaduženosti pravnih i fizičkih osoba i, što je posebno važno, služi kao podrška stabilnosti financijskog sustava u Bosni i Hercegovini. Dakle, podatci koje sadrži su od izuzetnog značaja kako sudionicima prilikom izrade analiza boniteta i monitoringa, entitetskim agencijama za bankarstvo i Centralnoj banci za izrade analiza, tako i sudovima, tužilaštvima, pravobranilaštvima, organima unutarnjih poslova i policijskim agencijama za obavljanje poslova iz njihove nadležnosti utvrđene zakonom.

Uspostavu Središnjeg registra kredita pomogla je Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

Inače, Središnji registar kredita pravnih osoba je pušten u produkcijski rad prije 15 godina, točnije 13. travnja 2006. godine, čime je okončana prva faza ovog projekta, a do kraja 2006. godine završena je i druga faza kojom su obuhvaćena kreditna zaduženja fizičkih osoba i njihovih žiranata. U početku su u registru bila zaduženja pravnih i fizičkih osoba samo u komercijalnim bankama, a postupno su uključivana njihova zaduženja i u drugim financijskim institucijama – leasing kompanijama, mikrokreditnim organizacijama, štedno-kreditnim institucijama. Također, pristup podacima u registru u početku je bio moguć samo komercijalnim bankama, a onda i ostalim sudionicima u Registru.

Podacima iz Registra može se pristupiti izravnim uvidom putem Interneta i u formi pojedinačnih izvješća. Pojedinačna izvješća iz Registra izdaju se na osnovi podnesenog zahtjeva poslovnog subjekta ili fizičke osobe isključivo za zaduženja podnositelja zahtjeva. Podneseni pisani zahtjev poslovnog subjekta treba biti potpisan od strane ovlaštene osobe i ovjeren pečatom tog poslovnog subjekta. Podneseni pisani zahtjev fizičke osobe treba biti potpisan od strane fizičke osobe i sadržavati broj identifikacijskog dokumenta i naziv organa koji ga je izdao.

Podaci u Registru su do 2012. godine bili ažurirani na mjesečnoj osnovi. Dogradnjom Registra 2012. godine postignuta je dnevna ažurnost podataka, koja je podrazumijevala dnevno slanje promjena koje su se dogodile, a što je dogradnjim Registra u 2019. godini dodatno unaprijeđeno, tj. omogućena je ažurnost podataka u „realnom vremenu“. Za točnost i ažuriranje podataka u Registru odgovorne su financijske institucije koje u Registar i dostavljaju podatke o zaduženjima.

Način rada i pravila vezano za Registar su definirani Odlukom koju donosi Upravno vijeće Centralne banke Bosne i Hercegovine, a koja se objavljuje u Službenim glasnicima/novinama i na internetskoj stranici Centralne banke Bosne i Hercegovine. Za više informacija: https://cbbh.ba/Content/Read/27



Newsletter CBBiH