9.7.2021. Tweet 1. Шта је Централни регистар кредита пословних субјеката и физичких лица у Босни и Херцеговини и чему служи? 2. Ко може и на који начин добити извјештај из Централног регистра кредита пословних субјеката и физичких лица у Босни и Херцеговини? 3. Kо је одговаран за ажурирање података у Централном регистру кредита пословних субјеката и физичких лица у Босни и Херцеговини? Колико често се подаци ажурирају? Колико времена треба проћи да би се ажурирани подаци приказали у Централном регистру кредита пословних субјеката и физичких лица у Босни и Херцеговини? 4. Шта је Јединствени регистар рачуна пословних субјеката у Босни и Херцеговини и чему служи? 5. Зашто би увођење Јединственог регистра физичких лица било важно и чему би допринијело? 6. Има ли Централна банка Босне и Херцеговине правни основ за формирање Регистра рачуна физичких лица, и да ли је то пренос надлежности с ентитета на државу? Регистри 1. Централни регистар кредита пословних субјеката и физичких лица у Босни и Херцеговини садржи податке о кредитним и другим задужењима пословних субјеката и физичких лица код учесника у Регистру. Под пословним субјектом се подразумијева сваки субјекат којем је додијељен јединствени идентификациони број (ЈИБ). Физичко лице је свако лице које има јединствени матични број и физичко лице нерезидент/странац који посједује идентификациони број додијељен од стране надлежне пореске управе. Учесник у Регистру је свака банка, микрокредитна организација, штедно-кредитна организација, лизинг друштво, друштво за факторинг, свако друштво које је под ингеренцијом надлежне ентитетске агенције за банкарство, субјекат регистрован за пласирање финансијских средстава који је на властити захтјев укључен у Регистар, као и сваки други субјекат који се бави откупом потраживања која су евидентирана у Регистру. Регистар као јединствена база података о кредитним и другим задужењима пословних субјеката и физичких лица служи за потпомагање стабилности финансијског система у Босни и Херцеговини. Подаци у Регистру су од користи учесницима приликом израде анализа бонитета и мониторинга, ентитетским агенцијама за банкарство и Централној банци за израде анализа те судовима, тужилаштвима, правобранилаштвима, органима унутрашњих послова и полицијским агенцијама за обављање послова из њихове надлежности утврђене законом. Регистар успоставља и води Централна банка Босне и Херцеговине као електронску збирку података о кредитним и другим задужењима пословних субјеката и физичких лица. Више на: https://cbbh.ba/Content/Read/27 2. Подацима из Регистра може се приступити директним увидом путем Интернета и у форми појединачних извјештаја. Директним увидом путем интернета, подацима у Регистру могу приступити Централна банка Босне и Херцеговине (без накнаде), учесници у Регистру (уз накнаду), ентитетске агенције за банкарство, судови, тужилаштва, правобранилаштва, органи унутрашњих послова и полицијске агенције (без накнаде). Централна банка Босне и Херцеговине издаје појединачне извјештаје из Регистра на основу писаног захтјева законом овлаштених органа ради обављања послова из њихове надлежности утврђених законом. Банке, микрокредитне организације, штедно-кредитне организације, лизинг друштва и друштва за факторинг и свако друго друштво које је под ингеренцијом надлежне ентитетске агенције за банкарство издаје појединачне извјештаје из Регистра на основу поднесеног писаног захтјева пословног субјекта или физичког лица искључиво за задужења подносиоца захтјева. Поднесени писани захтјев пословног субјекта треба бити потписан од овлаштеног лица и овјерен печатом тог пословног субјекта. Поднесени писани захтјев физичког лица треба бити потписан од стране тог физичког лица и садржавати број идентификационог документа и назив органа који га је издао. Централна банка БиХ на интернет страници објављује списак институција које врше изадавање извјештаја. Више на: https://cbbh.ba/Content/Read/27 3. За ажурирање података у Централном регистру кредита одговорне су финансијске институције које достављају податке у Регистар. Такође, финансијске институције сврставају клијенте у одређене категорије, сходно легислативи коју доносе надлежне институције. Одлуком о Централном регистру кредита пословних субјеката и физичких лица у Босни и Херцеговини прописано је да су сви „учесници у регистру обавезни да податке у Централни регистар кредита достављају електронски, најкасније наредног дана од дана настанка промјене податка, у периоду од 08.00 до 16.00 часова“. Више на: https://cbbh.ba/Content/Read/27 4. Јединствени регистар рачуна пословних субјеката у Босни и Херцеговини садржи рачуне пословних субјеката у Босни и Херцеговини који платни промет у Босни и Херцеговини обављају преко рачуна отворених у комерцијалној банци и рачуна у Централној банци Босне и Херцеговине. Регистар највише помаже комерцијалним банкама, пореској управи и полицији и осталим нивоима власти приликом откривања финансијских структура и трансакција које компаније и појединци могу искористити на незаконит начин, као што су избјегавање плаћања пореза и прање новца. Један од циљева регистра је да потпомогне рад платних система. Регистар, такође, пружа информације свим правним и физичким лицима који наплату својих потраживања морају тражити принудним путем преко овлаштених институција. Регистар успоставља и води Централна банка Босне и Херцеговине као електронску збирку података о рачунима пословних субјеката. Комерцијалне банке и Централна банка Босне и Херцеговине податке достављају одмах након настанка промјене на рачуну, а нарочито податке о отварању и затварању рачуна, блокади и деблокади рачуна и промјени главног рачуна. Банке одговарају за тачност и благовременост достављених података, а Централна банка Босне и Херцеговине одговара за истовјетност достављених података. Подацима из Регистра се може приступити директним увидом путем Интернета и у форми појединачних извјештаја. Сви корисници, изузев Централне банке Босне и Херцеговине и комерцијалних банака, извјештаје из Регистра могу користити само за властите потребе и не могу их даље користити у друге сврхе, као ни дистрибуирати. Извјештај о рачуну пословног субјекта садржи: Извјештај о историји статуса рачуна пословног субјекта, Извјештај о рачунима пословног субјекта, Извјештај да пословни субјект нема евидентиран нити један рачун у Јединственом регистру рачуна у БиХ, Извјештај о рачуну пословног субјекта – главни рачун и Извјештај о промјени главног рачуна пословног субјекта. У циљу унапређења платних система, Централна банка Босне и Херцеговине извршила је доградњу Јединственог регистра рачуна пословних субјеката у Босни и Херцеговини на нову платформу и са новим функционалностима, која је почела са радом 01.10.2018. године. Умјесто ранијег регистра са трансакцијским, дограђени регистар садржи податке свих рачуна пословних субјеката који платни промет у Босни и Херцеговини обављају преко рачуна отворених у банкама и Централној банци Босне и Херцеговине. Одлуком о Јединственом регистру рачуна пословних субјеката у Босни и Херцеговини прописује се начин достављања података, одговорност банака, те начин извјештавања о подацима из Регистра. Банке свакодневно шаљу податке о промјенама података о рачунима, а један од тих података је и промјена статуса рачуна. Када је ријеч о статусу рачуна, рачун у Регистру може бити евидентиран као угашен, блокиран, активан и као грешка. Регистар такође даје информацију о датуму и времену задње промјене статуса рачуна. Извјештај о броју блокираних рачуна креира се првог радног дана у мјесецу из Јединственог регистра рачуна са стањем на тај дан. У Јединственом регистру рачуна не постоји податак о разлогу блокирања рачуна нити о институцији која је блокирала највише рачуна. Више на: https://cbbh.ba/Content/Read/28 5. Јединствени регистар рачуна који тренутно обухвата рачуне пословних субјеката успостављен је и води се од стране Централне банке Босне и Херцеговине још од 2004. године, док се Централни регистар кредита за пословне субјекте и физичка лица води од 2006. године. Надоградњом већ постојећег регистра, поред рачуна пословних субјеката, била би обухваћена и евиденција рачуна физичких лица. Та евиденција подразумијевала би податке о физичким лицима и банкама у којима имају отворене рачуне. На тај начин заокружио би се давно започети процес надоградње Јединственог регистра за физичка лица и пословне субјекте и тиме значајно олакшао рад свим учесницима у финансијском сектору. Сузио би се простор за злоупотребе у оквиру финансијског сектора, убрзале процедуре и штедјели ресурси. Значај регистра рачуна физичких лица огледа се у томе што би засигурно олакшао рад сигурносних агенција, правосудних и пореских органа. Регистар рачуна физичких лица на територији БиХ је изузетно важан за ефикасно функционисање комплетног банкарског сектора. Осим што је посебно важан у борби против незаконитих активности, Јединствени регистар представља и незамјењив механизам у сузбијању финансирања тероризма и прања новца, олакшава идентификације рачуна дужника у пореском и извршном поступку те другим судским поступцима. За становништво то значи краћи пут до остваривања права у судским поступцима као што су бракоразводне парнице, наплате алиментације, извршни и оставински поступци и слично. За банкарски сектор, регистар рачуна физичких лица би осигурао ефикаснији процес наплате потраживања. Успоставом регистра би се стекли услови да законом овлаштени органи имају бесплатан приступ интегралним информацијама о рачунима физичких лица у Босни и Херцеговини за цјелокупно економско подручје, а ради обављања послова у оквиру њихове законске надлежности (судови, тужилаштва, порезни органи, Државна агенција за истраге и заштиту и други законом овлаштени органи). 6. Централна банка Босне и Херцеговине има законски и правни основ као и све техничке предуслове за успостављање овог регистра. Од 2004. године до данас, законска овлаштења Централне банке нису се мијењала нити сужавала, те Централна банка одлуку о Јединственом регистру рачуна физичких лица може темељити на истом правном основу на којем се темеље и све друге важеће одлуке везане за регистре који су успостављени и успјешно се воде већ дуги низ година у Централној банци. Успостављање свих регистара, па тако и регистра рачуна физичких лица, своје упориште има у Закону о Централној банци Босне и Херцеговине, чији је један од основних задатака да потпомогне или успостави и одржава одговарајуће платне и обрачунске системе и да проводи радње у помагању борбе против прања новца, помаже антитерористичке мјере и мјере против опструкције провођења Општег оквирног споразума за мир у Босни и Херцеговини, које се односе на банке. Када је у питању тренутно стање у БиХ, Регистар рачуна физичких лица, за подручје Републике Српске, успостављен је посљедњом измјеном Закона о унутрашњем платном промету из 2019. године, при чему је овај регистар за подручје тог ентитета под надлежношћу АПИФ-а. Слично рјешење предвиђа и законодавни оквир у Федерацији БиХ. Међутим, неупитна је потреба, оправданост и значај вођења јединственог регистра за подручје цијеле БиХ, за чије функционисање Централна банка Босне и Херцеговине већ има обезбијеђене све техничке предуслове. Централна банка Босне и Херцеговине не оспорава постојање оваквих регистара на нивоу ентитета, као што је то случај и с регистрима рачуна пословних субјеката. Међутим, јасно је да један ентитетски закон не може ограничити нити умањити овлаштења која по Закону о Централној банци Босне и Херцеговине има ова институција, тачније ентитетским законима се не могу ограничити и онемогућити државни и други органи да обављају или врше своје прописане надлежности, нарочито када се ради о овим питањима која су од изузетног значаја за све учеснике у финансијском систему и кориснике ових података. Истовремено, то ни на који начин не представља пренос надлежности са ентитетског на државни ниво.